Galeria

Do aranżacji wystroju galerii wykorzystane zostały oryginalne cegły i kamieniarka gotycka (XII-XIV w.). Na średniowiecznych cegłach (tzw. palcówkach) dostrzec można doskonale zachowane odciski dłoni z czytelnymi liniami papilarnymi. Uważny obserwator dostrzec może ponadto tropy zwierząt domowych i gospodarczych które w średniowieczu dostały się przypadkiem na teren cegielni.

Ogólny widok galerii biżuterii artystycznej

Do wystroju wykorzystano cegłę gotycką tzw. palcówkę, zabytkową kamieniarkę oraz średniowieczne elementy drewniane. Całość dopełniają pamiątki z wypraw w poszukiwaniu eksponatów i inspiracji.

Gablota rzymska

Gablota zawierająca eksponaty sprzed niemal 2000 lat pozyskane w trakcie wykopalisk w okolicach Muru Hadriana oraz biżuterię nimi inspirowaną. Wykonana została z tzw. rzymskiej cegły (różniącej się wymiarami od cegły gotyckiej) oraz trawertynu przywiezionego z Grecji. Tynk zawiera w sobie odciski roślinności z basenu morza śródziemnego.

Gotycka arkada

Stanowi jeden z najczęściej spotykanych ornamentów średniowiecza, stosowana najczęściej w wykuszach murów obronnych (machikuły). Wsparta została na oryginalnych, czternastowiecznych żebrach sklepiennych.

Barbakan

Hurdycje Krakowskiego Barbakanu posłużyły za wzór arkady z gotyckich cegieł umieszczonej w naszej galerii we Wrocławiu.

Gotycka arkada

Krakowskie inspiracje w naszej galerii.

Kolczuga długa

Wzorowana na uzbrojeniu XII/XIII wiecznego łucznika angielskiego. Składa się z około 45 tys. kółek metalowych łączonych na styk, splotem europejskim 4 w 1. Parametry drutu 8/1,6 mm. Waga 16,5 kg. Istnieje możliwość wykonania kolczugi na zamówienie.

Kolczużnik przy pracy, ilustracja z XV wiecznej księgi.
Źródło: https://endrina.wordpress.com/2008/04/29/cotas-de-malla/

Kolczugi używano już w starożytności, kiedy prócz Celtów wykorzystywali ją także Rzymianie (tzw. lorica hamata) oraz Persowie. Stanowiła wtedy jeden z podstawowych typów zbroi. W Polsce pojawiła się już w IX wieku. Używali jej pancerni z drużyny książęcej Mieszka I. Prezentowany egzemplarz to tak zwana kolczuga długa. Stanowi mieszankę charakterystyczną dla prowincjonalnych warsztatów sięgających formą ku tradycji przodków (Krój XII/XIII wiecznych łuczników angielskich z później stosowanym sposobem mocowania ramion).

Składa się z około 45 tys. kółek metalowych łączonych splotem europejskim 4 w 1. Parametry drutu 8/1,6 mm. Łączenia na styk. Waga 16,5 kg. Prezentowany egzemplarz należy do najcięższego typu tego uzbrojenia. Czepiec kolczy, składa się z około 4,5 tys. kółek metalowych i mosiężnych. Łączony jest splotem europejskim 4 w 1, wpleciony ornament nawiązuje do wzornictwa XIV wiecznego.

Istnieje możliwość zamówienia wyrobów kolczużniczych użytkowych i ozdobnych.

Gablota gwiezdna

Umieszczono tu najciekawsze meteoryty z prywatnej kolekcji właściciela oraz materiał ikonograficzny dotyczący badań nad spadkiem kosmicznej materii, w tym XVIII i XIX wieczne ryciny. Gablota zawiera również szczegółowe opisy meteorów które wykorzystane są w wyrobach.

Gablota wewnętrzna

Ujęta w gotycki łuk ostry wykończony średniowieczną cegłą palcówką. Eksponowana jest w niej biżuteria z meteorytami, skamieniałościami i minerałami. W górnym, lewym rogu zdjęcia widoczny wykusz wspierający się arkadą na belce z piaskowca.

Strefa klienta

XIX wieczne okno żeliwne obudowane cegłą gotycką z widocznymi odciskami palców. Parapet wykonano z kamiennego ościeża gotyckiego.

Godło polskie

Zerwane i zniszczone bagnetami w pierwszych dniach okupacji niemieckiej (1939 rok).

Usuwanie polskiego godła narodowego

Enfernen eines polnischen Hoheitszeichens.
Źródło: https://en.wikipedia.org

„Ten kto nie szanuje i nie ceni swej przeszłości nie jest godzien szacunku teraźniejszości ani prawa do przyszłości.”

Marszałek Józef Piłsudski

Obchody stulecia odzyskania przez Polskę nieodległości to dobry moment by w pracowni zagościł wizerunek tego, który bezsprzecznie do tej wolności się przyczynił.
Obraz z rodzinnej kolekcji złotnika.

W 2018 roku obchodzimy uroczystość 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji w naszej pracowni powstał projekt czarnej, meteorytowej obrączki upamiętniającej to wydarzenie.

Zainteresowania po powstańczą biżuterią patriotyczną, historią polskiej drogi do wolności oraz walką o jej utrzymanie zaowocowały prostym na pierwszy rzut oka projektem. Makrofotografia ujawnia jednak drugie dno. To co w pierwszej chwili wydaje się jednolite skrywa złożone i indywidualne struktury które choć ostre i niespokojne łączą się w jeden byt. Podobnie jak los mieszkańców naszej ojczyzny ukierunkowany na wspólnym celu – wolności.
Chciałem zawrzeć w tym ideę sztuki ponad podziałami.

Dodatkowe informacje o projekcie ZNAJDZIESZ TUTAJ

Trawertyn (martwica wapienna, źródleniec, tuf wapienny) – porowata skała osadowa składająca się głównie z kalcytu i aragonitu. Odmiana martwicy wapiennej. Nazywany alabastrem egipskim, był używany już w starożytnym Egipcie do wyrobu posągów i waz. W wielu miejscach, w których występował powszechnie, stosowany był (ze względu na łatwość obróbki) jako podstawowy materiał budowlany. Obecnie jest używany w budownictwie jako materiał ozdobny.

Koloru zwykle białego, często z żółtymi lub czerwonymi uwarstwieniami. W martwicach często występują szczątki roślin i zwierząt. Przyczyną powstawania jest ubytek dwutlenku węgla z roztworu, co następuje najczęściej na skutek spadku ciśnienia związanego z wypływem wód podziemnych na powierzchnię, asymilacji przez rośliny lub dyfuzji do atmosfery wynikającej z intensywnego ruchu wody. Ubytek dwutlenku węgla powoduje wytrącenie się węglanu wapnia.

(Źródło: pl.wikipedia.org)

Ta strona używa cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na to, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close